ام دی اف و انواع آن

ام دی اف امروزه به عنوان یک ورق صنعتی پر کاربرد و جایگزین اصلی برای متریال چوبی در ساخت انواع محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. ام دی اف در تعریف به معنی تخته فیبر با چگالی متوسط است و شامل ورقه ای مهندسی شده بر پایه چوب است که از چسباندن الیاف چوب با چسب رزین مصنوعی به یکدیگر ساخته می شود. ام دی اف ها بسیار متنوع هستند و می توان آن ها را با استاندارد بالا ماشین کاری و تکمیل کرد. مواد تشکیل دهنده ام دی اف به طور کلی به دو دسته ضایعات چوبی و چسب و رزین تقسیم می شوند که تحت شرایط دما و فشار خاص به ورقه های کاربردی تبدیل می شوند. برای زیبایی بیشتر و افزایش مقاومت و ماندگاری معمولا ورقه ام دی اف با یک لایه کاغذی، چوبی یا پی وی سی نیز پوشانده می شود.

MDF

مزایای ام دی اف نسبت به چوب

علاوه بر قیمت ارزان تر نسبت به بسیاری از منسوجات چوبی، ام دی اف ها مزایای دیگری نیز دارند؛

ام دی اف نسبت به سایر محصولات چوبی سه مزیت دارد.

  • می توان آن را تقریباً در هر ضخامتی تولید کرد.
  • سطح آن برای رنگ آمیزی، روکش یا لمینیت ایده آل است.
  • می توان آن را به نرمی و بدون خرد شدن برش داد. این بدان معنی است که اشکال و الگو های پیچیده را می توان به طور تمیز و دقیق ساخت.

MDF

کاربردهـای ام دی اف

ام دی اف خواص منحصر به فردی دارد، از این رو یکی از پر کاربرد ترین چوب ها در دکوراسیون داخلی و نیز تولید مصالح ساختمانی محسوب می شود. این ورقه به دلیل قیمت مقرون به صرفه تر و مقاومت و دوام بی نظیر، کاربرد های گسترده ای در صنعت دارد. هم چنین تنوع بالای انواع ورقه های mdf امکان تولید ابزار های مختلف در رنگ ها و طرح  های دلخواه را فراهم می کند تا این ورقه پر کاربرد به یک ماده اولیه محبوب تبدیل شود.

کاربرد های MDF در ساخت وسایل خانه

کاربرد ام دی اف در کمد دیواری

علی رغم این که امروزه چوب های جدید و متنوعی از جمله چوب هایگلاس روانه بازار شده اند، اما هنوز اغلب مردم چوب mdf را برای کمد دیواری های خود انتخاب می کنند. ویژگی هایی اعم از مقاومت بالای این چوب در برابر فرسایش، ترک و پوسیدگی و امکان تمیز شدن به آسانی در کنار قیمت معقول و مناسب می تواند علت محبوب بودن این چوب باشد.

کاربرد ام دی اف در دیوار پوش

دیوار پوش های mdf که از جمله محبوب ترین نوع دیوار پوش ها هستند، در طرح، سبک و ضخامت های گوناگونی از جمله ۱۶ میلی متر، ۸ میلی متر و ۳ میلی متر تولید و روانه بازار می شوند. اگر قصد شما استفاده از ورق mdf به عنوان دیوار پوش اصلی است، گزینه های متعددی پیش رو دارید که می توانید مناسب با دکوراسیون و سلیقه و بودجه مد نظر خود یکی از موارد زیر را به دلخواه انتخاب و اجرا کنید.

کاربرد ام دی اف در سرویس خواب

از آنجایی که این چوب مقرون به صرفه، در رنگ ها و طرح های متنوع و چشم نوازی تولید می شود و هم‌چنین از استحکام و ماندگاری بالایی برخوردار است، در تولید تخت خواب، میز، پاتختی، کمد لباس و… از آن استفاده می شود.

کاربرد ام دی اف در کفپوش

اگرچه برای کفپوش خانه از چوب های متفاوتی می توان استفاده کرد اما چوب mdf در این بین جز محبوب ترین گزینه ها است. کفپوش های ام دی اف با روکش هایی مقاوم در برابر تردد، گرما، رطوبت، ضربه‌ و شکستگی طراحی و تولید می شوند. از این رو می توانند سال های زیادی بدون فرسودگی و بدون نیاز به تعویض زود هنگام مورد استفاده قرار بگیرند.

کاربرد ام دی اف در کابینت

کابینت از جنس چوب mdf از محبوبیت بالایی در میان مردم بر خوردار است. یکی از دلایل این محبوبیت، تنوع خارق العاده این چوب در طرح و رنگ است که امکان هماهنگی با همه المان های آشپزخانه و ایجاد هارمونی یکدست و چشم نواز را به آسانی فراهم می کند‌. از دیگر دلایل محبوبیت این چوب، می توان به استحکام و مقاومت بسیار بالای آن در برابر حرارت و رطوبت و پوسیدگی و ترک خوردگی و… اشاره کرد. به علاوه قیمت مناسب و مقرون به صرفه این چوب در مقایسه با سایر چوب های هم رده در کیفیت، این چوب را به گزینه ای محبوب برای به کارگیری در کابینت آشپزخانه تبدیل کرده است.

کاربرد ام دی اف در وسایل خانه

به طور کلی، در هر خانه ای با هر سبک دکوراسیونی، همواره جایی برای آیتم ها و المان های چوبی وجود دارد. به طور مثال در درب های ورودی و داخلی خانه، مبلمان، میز عسلی و کنار مبلی، ویترین، کتابخانه، شلف، استند، پارتیشن بندی، میز و صندلی ناهار خوری، قفسه های دکوری همه و همه جز المان هایی هستند که می توانند با چوب زیبا و اقتصادی mdf ساخته شوند و زیبایی و جلوه دکوراسیون و چیدمان منزل شما را چند برابر کنند.

MDF Cover

ام دی اف با روکش چوب طبیعی

از آنجایی که معمولا قیمت محصولات ساخته شده با چوب طبیعی به نسبت mdf بسیار بالاست، استفاده از روکش چوبی برای mdf در عین داشتن نمای طبیعی و شیک چوب، وزن سبک، قیمت ارزان و شکل پذیری بهتری به این ورقه های صنعتی می بخشد.

ام دی اف با روکش هایگلاس

روکش هایگلاس علاوه بر افزایش مقاومت ورقه های mdf نمای براق و لوکسی به این ورقه ها می بخشد. همچنین این روکش مقاومت ورقه mdf را در برابر رطوبت و حرارت افزایش می دهد.

ام دی اف با روکش ملامینه

ام دی اف ملامینه مقاومت بسیار بالاتری نسبت به هایگلاس و چوب دارد و در برابر رطوبت و حرارت دوام بالایی دارد. روکش های پولیشی و اکرلیک نیز سبب تولید ورقه ها در رنگ های مختلف می شود تا امکان تولید انواع محصولات در رنگ های دلخواه فراهم شود.

مواد تشکیل دهنده ام دی اف

به طور کلی ام دی اف از فشرده سازی ضایعات چوب تهیه می شود. چوب و مواد لیگنو سلولزی از عمده ترین مواد اولیه در این صنعت محسوب می شوند. در تولید ام دی اف همچنین از تراشه های رنده شده و یا خاک اره هم به عنوان پرکننده استفاده می شود. انواع رزین و چسب که نقش اتصال دهنده را ایفا می کنند از دیگر مواد سازنده ام دی اف هستند. متداول ترین رزین های قابل استفاده در ساخت ام دی اف، فنل – فرم آلدئید و اوره فرم آلدئید هستند؛ نوع رزین متناسب با کاربرد محصول نهایی، تغییر خواهد کرد. مواد آهار زنی نیز به منظور مقاومت بخشیدن به ام دی اف در مقابل جذب رطوبت اضافه می شوند. علاوه بر این مواد حفاظتی که در مقابل آتش و به طور کلی حرارت نیز به باقی مواد تشکیل دهنده ام دی اف اضافه می شود. MDF عمدتا به عنوان مغزی ورقه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای نوعی روکش است که کاربرد و نوع ورقه صنعتی را تعیین می کند. محبوب ترین و پر استفاده ترین روکش های MDF شامل PVC VINILIUM ،HPL و فرمیکا هستند.

فرآیند تولید ام دی اف

کمد دیواری جدید باکس‌ماکس مدل Power طراحی شده است تا فضای شما را لوکس و قدرتمند نمایش دهد! طرحی که شاید هیچ‌جای دیگری نتوانید پیدا کنید!

این طرح از 6 باکس درب دار با متریال MDF هایگلاس سفید مات و 3 عدد باکس بدون درب از متریال MDF طرح چوب گردویی روشن (والنات) تشکیل شده است. درب ها همگی توسط مگنت فشاری توکاری ایتالیایی و لولاهای آرامبند به سمت راست و چپ (یا بالا و پایین) باز و بسته می‌شوند.

مرحله اول خـرد کـردن

خرد کردن چوب برای تسریع فرایند ضروری است. در طی این مرحله چوب به خرده چوب هایی همگن با اندازه های تقریبا یکنواخت تبدیل می شود. مهم ترین بخش در این فرایند طول، عرض و ضخامت یکنواخت و متناوب خرده چوب ها است.

مرحله دوم شـستشوی چوب های خرد شده

شستشوی خرده چوب ها توسط آب، پیش از ورود آن ها به بخش آسیاب دیسکی و بخار زنی صورت می گیرد. این مرحله نقش مثبتی در نگهداری آسیاب دارد و سبب افزایش طول عمر آسیاب های دیسکی، می شود. در این مرحله باید کلیه ناخالصی ها، از خرده چوب ها به روش های خاصی جداسازی شود. این ناخالصی ها شامل  ذرات شن، سنگ ریزه، فلزات  و… هستند.

مرحله سوم الـک کردن و طبقه بندی خرده چوب

با هدف جداسازی خرده چوب های یکنواخت و هم اندازه و کاهش نا همسانی، باید به وسیله الک، خرده چوب های یکنواخت و همسان تفکیک شده و به قسمت پخت و تولید الیاف ارجاع داده شوند.

مرحله چهارم تبـدیل خرده چوب به الیاف

اصلی ترین هدف کل فرایند، تبدیل خرده چوب به الیاف است که در این مرحله صورت می گیرد. این فرآیند حل کردن لیگنین و سایر ترکیبات تشکیل دهنده چوب با کمک تکنولوژی آسیاب دیسکی، تحت فشار شدید بخار آب انجام می شود. در این مرحله از تکنولوژی آسیاب دیسکی و تجهیزات تغذیه و تخلیه استفاده می شود. این تجهیزات درجه حرارت را در محل جداسازی الیاف به بیش از ۱۵۰ درجه سانتی گراد می رسانند. در ادامه، در انتهای فرایند بخارزنی، خرده چوب ها به کمک یک مارپیچ حلزونی شکل به نقطه مرکزی این دستگاه هدایت می شوند. اکنون الیاف تولید شده با کیفیت موردنظر، به کمک طریق شیر تخلیه کننده به بیرون دستگاه هدایت شده و به بخش سیکلونی منتقل می شود که در این بخش، در اثر قرار گرفتن الیاف تولید شده در معرض فشار اتمسفریک، بخار آب از الیاف فراوری شده جدا می شوند و به بخش پایینی سیکلون تخلیه می شوند.

مرحله پنجم پــارافین زنی

در این مرحله به منظور کاهش جذب آب توسط تخته های فیبر،‌ مقداری پارافین به الیاف افزوده می شود؛ معمولا این پارافین های مذاب به خرده چوب های در حال حرکت در ریفایر اضافه می شود تا بعدا مخلوط شوند.

مرحله ششم خـشک کـردن الیاف

از آنجایی که رطوبت بالا باعث تولید بخار آب و حبس شدن آن می گردد، این عامل موجب باز شدن تخته فیبر از وسط خواهد شد. پس رطوبت الیاف وارد شده به خشک کن ها حدود 50% است اما با گذشت از این مرحله و در حین ورود به دستگاه فرمینگ به حدود 6-12% تقلیل می یابد.

مرحله هفتم خــط فـرمینگ و پرس ها

در فرایند تولید MDF، در بخش فوقانی دستگاه فرمینگ، کیک متناوبی از الیاف ذخیره شده است که با کمک جریان باد، الیاف به گونه ای قرار می گیرند که تا ذرات ریز و کوچک در سطح خارجی و ذرات درشت تر در بخش میانی فیبر سخت، متمرکز شوند. این عملیات باعث قرار گیری الیاف ریز در دو سطح خارجی تخته و به وجود آمدن سطح صاف می شود.

مرحله هشتم خـنک ســازی

پس از فرآیند پرس، ورق های چوبی در اندازه های مشخصی بریده شده و به بخش خنک سازی منتقل می شوند تا از حرارت آن کاسته شود و خنک شود.

مرحله نهم عملـیات سـمباده زنی

عملیات سمباده زنی به منظور یکنواخت کردن ضخامت و روکش کردن ناهمواری ها صورت می پذیرد.

مرحله آخر روکـش کردن

به منظور بالا بردن مقاومت تخته چوب MDF و نزدیک کردن این محصول به چوب طبیعی، از عملیات روکش کردن سطح الیاف با کاغذ های لمینه یا لایه های نازک چوب استفاده می شود. این عملیات زمانی ما را به محصول مطلوب نهایی می رساند که در حین فرآیند توانسته باشیم توزیع و یکنواختی چگالی و ضخامت را تمام کار رعایت کرده باشیم. معمولا برای روکش کاری، کاغذ های آغشته شده به پلی استر، فنلیک و ملامین مورد استفاده قرار می گیرند.